Magas a kockázata
annak, hogy Ciprus a következő években ismét képtelen lesz államadóssága
törlesztésére - közölte Moody's Investors Service. A hitelminősítő szerint -
bár nem ez a cég alapforgatókönyve - érdemi a kockázata Ciprus kényszerű
euróövezeti távozásának.
Miután a ciprusi gazdaságban nincsenek
azonosítható erőteljes növekedési források, a Moody's szerint az országban 2016
előtt nem várható gazdasági növekedés. A hitelminősítő, amely a rendkívüli
befektetői kockázatokra figyelmeztető, mélyen spekulatív "Caa2"
besorolással tartja nyilván Ciprus államadósságát, közölte, hogy nagyon
alacsonynak tartja a ciprusi kormány pénzügyi erejét, tekintettel a magas
adósságteherre és a várható jelentős költségvetési finanszírozási igényekre.
Az azonnali szuverén
likviditási kockázatokat enyhítette a Nemzetközi Valutaalap (IMF), az EU és az
eurójegybank (ECB) alkotta trojka 10 milliárd eurós finanszírozási
segélyprogramja, amelyről áprilisban jött létre megállapodás, valamint
nemrégiben végrehajtott hazai szuverén adósságcsere, amelyet egyébként a
Moody's államcsődeseménynek tekint. Mindazonáltal a cég továbbra is úgy tartja,
hogy távolról sem biztosított a ciprusi közfinanszírozási rendszer
fenntarthatósága.
A Moody's szerint különösen a
mély recesszió az a tényező, amely miatt erősen valószínű, hogy a ciprusi
kormány nem tudja teljesíteni a trojka finanszírozási programjának
célkitűzéseit.
Nemrégiben a két másik nagy
nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings és a Standard & Poor's
korlátozott, illetve szelektív nem fizetői szuverén besorolásokkal látta el egy
időre Ciprust, a finanszírozási programban foglalt kötvénycsere kondíciói
miatt. Mindkét cég kiemelte indoklásában, hogy az érintett kötelezettségek lejáratának
kiterjesztése a kötvény eredeti kuponjának megtartásával érdemben rontotta a
kondíciókat a kötvénybefektetők számára.
Más nagy londoni elemzőcégek mély visszaesést jósolnak a következő évekre a ciprusi gazdaságban, és szintén nem zárják ki Ciprus euróövezeti távozásának lehetőségét. A Capital Economics felidézte, hogy Izland hazai összterméke hozzávetőleg 12 százalékot zuhant az izlandi bankválság kirobbanását és a tőkekorlátozások bevezetését követő két évben, annak ellenére is, hogy az izlandi jegybanki kamat meredeken csökkent, és a helyi fizetőeszköz 50 százalékkal gyengült. Ez utóbbi lehetőségek nem állnak Ciprus rendelkezésére, és a ciprusi gazdaság a tavalyi 2,4 százalékos visszaesés után a következő két évben évente produkálhat akár 5-10 százalékos GDP-zuhanásokat.
Más nagy londoni elemzőcégek mély visszaesést jósolnak a következő évekre a ciprusi gazdaságban, és szintén nem zárják ki Ciprus euróövezeti távozásának lehetőségét. A Capital Economics felidézte, hogy Izland hazai összterméke hozzávetőleg 12 százalékot zuhant az izlandi bankválság kirobbanását és a tőkekorlátozások bevezetését követő két évben, annak ellenére is, hogy az izlandi jegybanki kamat meredeken csökkent, és a helyi fizetőeszköz 50 százalékkal gyengült. Ez utóbbi lehetőségek nem állnak Ciprus rendelkezésére, és a ciprusi gazdaság a tavalyi 2,4 százalékos visszaesés után a következő két évben évente produkálhat akár 5-10 százalékos GDP-zuhanásokat.
A Goldman Sachs (GS) prognózisa
szerint a túlméretezett ciprusi pénzügyi szektor - és ennek következtében az
összes kapcsolódó jogi, tanácsadói, ingatlanfejlesztési és kiskereskedelmi
ágazat - összeomlása olyan mértékű GDP-visszaesést von maga után, amelyet
egyelőre megjósolni is nehéz, de ez a visszaesés messze meghaladhatja a
hivatalos becsléseket. Ebben a környezetben Ciprus euróövezeti tagságának
fennmaradása végső soron azon múlik, hogy a társadalom elviseli-e az ehhez
szükséges fájdalmas kiigazításokat, és attól is, hogy a többi euróövezeti
társállam milyen mértékben hajlandó ezt finanszírozni.